Info oorzaak gecupte banden

Gecupte banden kunnen ontstaan door een aantal oorzaken. Door onjuiste uitlijning, te lage bandenspanning, onjuiste bandenkeuze of defecte schokbrekers.

Uitlijning

Om een voertuig, met name bij hoge snelheid, een grotere rechtuit-stabiliteit te geven, geeft een autofabrikant de wielen op de achteras vaak meer toespoor. Hierdoor zal het linkerachterwiel altijd iets naar rechts willen lopen en het rechterachterwiel naar links. Echter, beide wielen worden door de carrosserie gedwongen rechtuit te gaan. Het gevolg is dat de band op de schouder die het meest belast wordt, onregelmatig zal slijten.

Wij adviseren u dan ook de sporing en wielvlucht d.m.v. uitlijning aan te laten passen. Deze binnen de geadviseerde fabriekstolerantie zoveel mogelijk richting “nul” laten afstellen. Daarnaast helpt het om regelmatig de banden van positie te wisselen, zo rond de 7.500 à 10.000 km.

Bandenspanning

Om cuppende banden te voorkomen is het ook belangrijk dat de banden de juiste spanning bevatten. Rijden met een te lage bandenspanning is gevaarlijk en kan leiden tot onnodige bandenslijtage. Met als gevolg dat banden gaan cuppen. Een lage bandenspanning veroorzaakt een grotere schouderbelasting van je banden, waardoor de band meer doorzakt.  Wordt de bandenspanning verhoogd, dan ontlast je de schouders.

Bandkeuze

De juiste bandkeuze is ook  belangrijk om het cuppen van banden te voorkomen. Wanneer uw auto gevoelig is voor cupvorming, is het beter een band te kiezen met grotere schouderblokken of geheel gesloten schouders. Bij het afrollen op het wegdek ontstaat dan minder beweging waardoor onregelmatige slijtage wordt voorkomen.

Schokbrekers

Controleer regelmatig de schokbrekers. Defecte schokbrekers zorgen voor een verslechterd wegcontact en allerlei vreemde slijtagepatronen aan de banden.

Wat te doen aan gecupte banden?

Een oplossing voor gecupte banden is deze banden te laten trimmen. Hierna heeft u nog weer vele kilometers plezier van uw banden.

 

< Banden Trimmen