TPMS: Bandenspanningscontrolesysteem voor elke nieuwe auto
TPMS staat voor Tyre Pressure Monitoring System. Met het systeem wordt de druk in de band gecontroleerd. Wanneer een band onder een bepaald minimum niveau komt wordt er een signaal afgegeven op het dashboard. Meestal gebeurt dit als de band 20% minder druk heeft.
TPMS wetgeving
In november 2012 is er een Europese wetgeving van kracht geworden. Vanaf november 2014 moeten alle nieuw verkochte auto’s uitgerust zijn met dit TPMS-systeem. Deze maatregel is gericht op het verbeteren van de veiligheid van auto’s en voor een schoner milieu. Dit houdt tevens in dat vanaf deze datum de systemen ook altijd moeten functioneren. Bij een eventuele storing of defect moet u in zo’n geval ook zo snel mogelijk naar een bandenspecialist of garage om dit op te laten lossen.
Een maatregel voor verhoogde veiligheid en een schoner milieu
Hoewel deze maatregel hoofdzakelijk gericht is op een verbetering van de veiligheid, zal het tegelijkertijd impact hebben voor het milieu. Talloze onderzoeken wijzen namelijk uit dat te zacht opgepompte banden leiden tot een overmatig brandstofverbruik en een vroegtijdige slijtage van de banden. Uit diverse onderzoeken blijkt dat tweederde van de Europese automobilisten met te zachte banden rijdt. Er is berekend dat deze situatie verantwoordelijk is voor de verspilling van 2 miljard liter brandstof en een extra CO2 uitstoot van 4,8 miljoen ton.
Apk normen TPMS
Omdat TPMS onder de Europese wetgeving valt, moet de fabrikant ervoor moeten zorgen dat het systeem niet uit te schakelen is. Echter, de TPMS maakt nog geen deel uit van de apk-regelgeving. Het is op dit moment dus (nog) niet verplicht dat het TPMS-systeem ook daadwerkelijk functioneert. Mocht hij dus toch uitgeschakeld zijn, dan mag hij daar (nog) niet op afgekeurd worden.
Aansprakelijkheid
Hoe het met de aansprakelijkheid zal zijn indien er aan aanrijding ontstaat die direct terug te voeren is naar een te lage bandenspanning is nog niet bekend, maar aangezien het wettelijk verplicht is dat het systeem functioneert zou een verzekeringsmaatschappij dit kunnen aangrijpen om niet uit te hoeven keren.
Werking TPMS
Elke band is voorzien van een sensor (op het ventiel) die de spanning en temperatuur meet. Deze sensor verstuurt de gegevens via zendapparatuur naar een centrale ontvanger en geeft een aanduiding op het dashboard.
Direct en indirect
Er zijn twee soorten bandenspanningscontrolesystemen te onderscheiden: direct en indirect.
Direct
Een direct TPMS werkt op basis van sensoren die de bandenspanning meten. Die meetsignalen geven ze vervolgens door aan de elektronica van het voertuig. Elke band heeft zijn eigen sensor die van buiten niet zichtbaar is. De meeste sensoren zitten direct achter het ventiel.
Indirect
Een indirect TPMS werkt op basis van de software van de auto, dus zonder onderdelen zoals een sensor. Een indirect systeem maakt in grote lijnen gebruik van het feit dat een band met een te lage spanning een kleinere omtrek heeft dan een band met de juiste spanning.
Soorten sensoren
De meeste auto’s worden met een direct systeem uitgerust, dus met sensoren. Een auto met direct TPMS wordt af-fabriek geleverd met OE-sensoren. Dit zijn originele sensoren die bij ons leverbaar zijn.
Universele sensoren
Daarnaast leveren wij universele sensoren. Deze hebben een breed toepassingsgebied en zijn voor de meeste auto’s toepasbaar. Met de aanwezige TPMS-programmeerunit, zijn wij in staat de sensoren met de juiste data voor uw auto te programmeren. Prijstechnisch is dit aantrekkelijker dan de originele sensoren.
Bel, mail of kom gerust langs voor meer informatie!
Van Essen Eerbeek
Openingstijden
-
Maandag t/m vrijdag
08.00 - 12.30 uur - 13.00 - 17.30 uur
-
Zaterdag
09.00 - 12.00 uur - 13.00 - 15.00 uur
Van Essen Emst
Openingstijden
-
Maandag t/m vrijdag
08.15 - 12.00 uur - 13.10 - 18.00 uur
- Autodemontage (sloperij) t/m 19:00 uur
-
Zaterdag
08.15 - 12.00 uur - 13.10 - 15.00 uur
Van Essen Zwolle
Openingstijden
-
Maandag t/m vrijdag
08.00 - 12.30 uur - 13.00 - 17.30 uur
-
Zaterdag
08.00 - 12.00 uur