Wat zijn winterbanden en waarom heb ik winterbanden nodig?

In de winter ga je niet met strandslippers op stap, hetzelfde geldt voor de banden van je auto. Kies voor veiligheid en controle en rij daarom op winterbanden.

Een winterband biedt meer veiligheid bij temperaturen onder de +7 graden Celsius, op nat wegdek en bij ijzel en sneeuw, dan zomerbanden. Dit komt door 2 hoofdkenmerken: een aangepast profiel met lamellen en een andere rubbersamenstelling

Aangepast profiel

Tussen een zomer- en een winterband is een duidelijk verschil in profiel zichtbaar. Een winterband beschikt over brede groeven voor het optimaal afvoeren van water, sneeuw en modder. Daarnaast heeft een winterband zeer fijne lamellen die zich als het ware vastgrijpen in de sneeuw of op ijs. Hierdoor heeft een winterbanden veel meer grip op de weg dan een standaard (zomer)band, en ga je veel minder snel glijden of doorslippen bij het vertrekken.

Profiel winterband en zomerband 1000250

 

Tijdens het rijden vervormt het profiel en werken de lamellen als een soort ‘grijpers’ op het wegdek. De meeste lamellen zijn dwars op de band geplaatst om veel grip te creëren bij het optrekken en het remmen. Voor de stabiliteit in de bochten zijn ook in de langsrichting lamellen geplaatst (verticaal), en zijn ook zigzaglamellen aangebracht.

Hoe lamellen werken is duidelijk te zien op onderstaande afbeeldingen:

Profielblokken zomer  en winterbanden

Bij het profiel van een zomerband moet veel kracht gezet worden om het profielblok te vervormen. De band heeft ook maar één aangrijpingspunt op het wegdek.

Dankzij de lamellen in het profiel van de winterband beweegt het profielblok gemakkelijk. Hierdoor ontstaan al bij kleine krachten vier aangrijpingspunten op het wegdek.

Aangepaste rubbersamenstelling

De rubbersamenstelling van een winterband is veel zachter dan van een standaard(zomer)band. Het rubber van een zomerband zal bij temperaturen onder de +7 graden Celsius inkrimpen en te hard worden. Dit vermindert de grip en daarmee de controle over de auto. De remweg is soms tot wel 10 à 20 en soms zelfs 30 meter langer (ca. 50%!)!

Het rubber van de winterband is zo samengesteld dat het juist soepel blijft bij temperaturen onder de +7 graden Celsius. Daarom bieden winterbanden een veel betere grip op de weg, en daarmee controle over de auto. Onderstaande afbeelding toont hoe (in)flexibel het rubber van de zomer- en winterband is.

Remweg

Winterbanden zijn niet alleen bij sneeuw en ijzel veiliger zoals veel mensen denken, maar ook bij koud en nat wegdek. Vooral bij het remmen. Uit de tabel hieronder blijkt duidelijk het verschil in remweg tussen zomer- en winterbanden op natwegdek en op sneeuw.

Verschil in remweg tussen winter- en zomerbanden

Afrolgeluid

Banden die over het wegdek rollen maken geluid. De keuze voor het type band en vervolgens het merk bepalen het afrolgeluid. Winterbanden hebben een zachtere rubbersamenstelling dan zomerbanden. Bij lage temperaturen wordt het rubber van zomerbanden relatief hard waardoor ze voor meer afrolgeluid zorgen. In de winter maken winterbanden met M+S codering en/of het sneeuwvloksymbool minder (afrol)geluid dan zomerbanden. Hierbij speelt wel mee welk merk u kiest, maar dat geldt evenzo voor zomerbanden.

Contactvlak

Het contact van de auto met de weg bestaat uit 4 kleine stukjes rubber, de onderkant van de banden. Hoe groter het contactvlak, hoe beter de grip. Dit is vooral erg belangrijk bij regen, sneeuw en ijzel. Onderstaande afbeelding laat het contactvlak van een zomerband zien gemeten bij regen, bij drie verschillende snelheden versus drie verschillende profieldieptes.

Contactvlak zomerbanden bij verschillende snelheden

Hierin is duidelijk te zien dat het contactvlak van een nieuwe band voor meer dan 50% afneemt wanneer de snelheid boven de 120 km per uur komt. Bij half versleten banden is het zelfs bijna 90% en bij versleten banden 94%! Het advies is daarom ook zomerbanden bij 2,5 mm te vervangen en winterbanden vanaf 4 mm.

Bandenspanning

De juiste bandenspanning is van groot beland om veilig te rijden. Een band presteert alleen optimaal wanneer deze voor voldoende stabiliteit en draagkracht zorgt. Met de juiste bandenspanning is uw remweg korter en heeft u een betere wegligging.

Bandafdrukken bij te hoge en te lage bandenspanning

De juiste bandenspanning zorgt er tevens voor dat u bespaart op uw brandstof, dit kan wel oplopen tot 25%. Door de juiste bandenspanning te voeren slijten de banden ook minder snel. Zelfs bij ideale omstandigheden lopen banden gemiddeld 0,69 bar per maand leeg.

Bandenslijtage bij onjuiste bandenspanning

 

Wij adviseren om één keer per maand de bandenspanning te controleren en indien nodig op peil te brengen. Doe dit overigens niet direct na het autorijden. De banden moeten eerst afgekoeld zijn voordat u de bandenspanning goed kunt meten. Bij gebruik van de auto stijgt de temperatuur van de banden en zal tijdens het rijden de bandenspanning oplopen. Omdat de temperaturen in de winter lager zijn, is het verstandig om een hogere bandenspanning aan te houden. Kijk het instructieboekje voor de juiste waarde voor uw auto en tel er 0,2 bar bij op, of kom bij ons langs.

Winterbanden zijn in Nederland en België nog niet verplicht, maar wij raden ze wel sterk aan, vooral voor bestuurders die dagelijks op hun auto moeten kunnen vertrouwen.